Så kan ni öka försäljningen med anonym inkomstkoll

Som säljare är det oerhört värdefullt att ha koll på och förstå kunderna på andra sidan luren. Dels ger det chans till merförsäljning, dels hjälper det er att bedöma kundens betalningsförmåga. Ni vill ju inte jobba på att få in affärer som sedan inte går i lås.

Med en snabb och helt anonym inkomstkoll kan ni få ett bra grepp om kundens förutsättningar. Här har vi samlat några tips på hur den informationen kan användas på bästa sätt.

5 smarta skäl att kolla kundens inkomst

1. Du kan se vem du har att göra med

Har personen inkomst av tjänst och/eller från aktieutdelning? Här kan du se om din kund är en vanlig löntagare eller har någon form av bolagsengagemang. Detta, tillsammans med nivån på inkomsten, ger dig en grundförståelse när du förbereder ditt säljsamtal.

2. Du kan ha rätt erbjudanden tillhands

En vanlig löntagare med ett minusbelopp under kapitalinkomst har troligen ett bolån. Kanske har du en passande tjänst eller vara till någon som äger en villa, ett radhus eller en lägenhet? Om kapitalinkomsten istället är hög, äger personen sannolikt ett företag med god ekonomi.

3. Du kan bedöma hushållets totala ekonomi

I inkomstvisningen kan du se om din kund bor tillsammans med någon. Ett tips är att kolla även den personens inkomst för att få en helhetsbild över familjens ekonomiska situation. Det gör det ännu lättare för dig att pricka rätt i försäljningen.

4. Du kan minimera risker

Har kunden en låg inkomst, höga lån eller till och med betalningsanmärkningar? Finns det konkurser med i bagaget, byter familjeföretaget ofta namn eller har personen en historik av röriga bolagsengagemang? Se varningstecknen och agera utifrån dem.

5. Du kan sälja mer

Om din kund eller dennes partner har bolagsengagemang kan det finnas goda chanser till merförsäljning. Hos oss kan du även se alla grannar och vad de tjänar, vilket gör det enkelt att hitta nya potentiella kunder.

Ingen behöver veta

Med en anonym inkomstvisning får du snabbt fram korrekta och aktuella fakta om dina kunder, utan att behöva ta en kreditupplysning – och utan att någon behöver veta.