HemOm ossBli kundFrågor & SvarKontaktBli kund
Logga in eller bli kund för att se utökad information

Frågor & Svar

Nedan finner du svar på vanliga frågor. Klicka på frågan för att se svaret.


Frågor om konton och abonnemang

Varför måste jag ange mitt personnummer för att skapa ett konto?

Att kunna identifiera en person exakt är centralt i de tjänster som tillhandahålls här, inte minst eftersom du alltid kan ta ut en kostnadsfri kreditupplysning på dig själv. Därför behöver du ange personnummer och identifiera dig med BankID.

Finns det något demokonto? Kan jag testa tjänsten kostnadsfritt?

Vi ordnar gärna en gratis demonstration för företag. Hör av dig till oss!

Hur sker förnyelse av abonnemanget?

Enkelt! När ditt abonnemang är på väg att löpa ut kommer du få ett erbjudande om förlängning. Väljer du att betala detta i tid löper abonnemanget på som vanligt. Vill du inte förnya ditt abonnemang är det bara att låta bli att betala.

Kan man ha flera användare på samma abonnemang?

Ja, det går bra. Nya användare läggs enkelt till genom menyn uppe till höger.


Frågor om kreditupplysningar

Kan någon annan se mina kredituppgifter?

Företagskunder har rätt att begära en kreditupplysning på dig om de har ett legitimt behov. Du kommer alltid få en kopia på den upplysning som lämnats ut hemskickad till dig så du vet att det har skett.

Varför står det fel inkomst på mig? Varför påstås det att jag har en betalningsanmärkning?

Vi återförsäljer kreditupplysningar från Safenode AB som har kreditupplysningstillstånd. De hämtar sina uppgifter från offentliga källor som Kronofogden och Skatteverket.

Kontrollera dina uppgifter genom att kontakta Kronofogden och Skatteverket, i de allra flesta fall ligger svaret där. Du kan också kontakta kundservice@safenode.se för att ställa frågor om innehållet i din kreditupplysning.

Kan mina kollegor se om jag gör en kreditupplysning på mig själv?

Nej, om du gör en kreditupplysning på dig själv så syns det inte för någon annan, och det abonnemang du använder belastas inte av detta.

Vad innebär legitimt behov?

För att ta en kreditupplysning på en privatperson måste man ha ett legitimt behov.

Ett legitimt behov av att ta kreditupplysning på en person har den som har för avsikt att göra affärer med personen som innebär att denne får kredit hos frågeställaren, det vill säga betalar för varan eller tjänsten efter att den levererats. Om man tar betalt i förskott för en vara eller tjänst så har man inte legitimt behov av en kreditupplysning.

Är man intresserad av att göra en allmän kontroll av heder och vandel så har man normalt sett inte heller legitimt behov av en kreditupplysning.

Några exempel på vad som vanligtvis är ok:

  • En hantverkare kan kontrollera sin kund under förutsättning att hantverkaren kommer ta betalt efter att jobbet utförts.
  • En hyresvärd kan normalt sett kontrollera sin blivande hyresgäst.

Några exempel på vad som inte är ok:

  • En arbetsgivare får inte kontrollera en blivande anställd, såvida inte arbetet innebär hantering av större summor pengar.
  • En blivande hyresgäst får inte kontrollera sin hyresvärd.

Övriga frågor

Kan någon se vilka personer jag söker på?

Nej, sökningar är helt anonyma både för privatpersoner och företag.

Kan jag se andra personers inkomst?

Ja, vi erbjuder våra betalande kunder att läsa den tryckta skriften Ratsitkatalogen för att kunna se inkomst på privatpersoner.

Detta sker helt anonymt och den du tittar på kommer aldrig få veta att du tittat på inkomsten.