”Bättre koll på kunderna är svårt att få!”

När Andreas Enblom och hans team startade arbetet med att utveckla en helt ny tjänst för person- och företagsinformation var visionen klar – den skulle vara revolutionerade enkel, överskådlig och tidsbesparande.

Bland de målgrupper teamet hade i åtanke under utvecklingen av Svensk Faktakontroll fanns handläggare och säljare på försäkringsbolag, banker och kreditinstitut.
– För dem finns det många fördelar med att lära känna kunderna, framför allt vad gäller riskbedömning, premiesättning och merförsäljning. Med rätt information kan du lättare erbjuda rätt tjänster, menar Andreas Enblom.

Unik helhetsbild

Att leverera fakta är en sak, men att skapa ett verktyg som också ger helhetsbilden var en utmaning.
– Vi ville erbjuda en tjänst som sparar tid för handläggaren eller säljaren. Då måste den vara överskådlig och extremt enkel att använda. Här måste jag säga att vi verkligen har lyckats. Bättre koll på kunderna är svårt att få. Det horisontella och överskådliga gränssnittet är helt unikt i branschen. Vi visste inte ens om det skulle gå att göra när vi började. Men det gjorde det!

Anonym sökning

Svensk Faktakontroll samlar in och kvalitetssäkrar information från hundratals olika datakällor. Tjänsten är reklamfri och erbjuds i form av abonnemang med ett fast pris, utan begränsningar för användaren.
– Som kund får du tillgång till värdefull information utan att behöva göra en kreditupplysning. Det innebär att sökningen sker helt anonymt. Ingen kan exempelvis se att du kollat någons inkomst, inte ens vi, säger Andreas. Du kan få fram viktig historik och dessutom välja att bevaka personer och företag som är intressanta för din verksamhet.

Smart verktyg i vardagen

På frågan om vad han tror att Svensk Faktakontrolls användare uppskattar mest, svarar Andreas enkelheten och tidsbesparingen.
– Det är ett oumbärligt och självklart verktyg i det dagliga arbetet som frigör oerhört mycket tid, vilket gör att varje enskild handläggare hinner med många fler kunder.